Google Tag Manager

2013 m. kovo 8 d., penktadienis

Chia - juoda ir balta

Kai pirmą kartą manęs paklausė dėl baltosios chia, pagalvojau - dar vienas juodasis sezamas.
Juodojo sezamo istorija jau senoka. Po to, kai viena ajurvedinio masažo meistrė paminėjo juodąjį
sezamą, kaip patį geriausią aliejų masažui, žmonės pradėjo ieškoti būtent juodojo sezamo. Nors
sezamo aliejus gamintojų, tyrinėtojų ar kitų žinovų juodojo sezamo aliejus nėra išskiriams kaip geresnis už baltojo.
Masažo meistras tam ir meistras, kad turėtų savo mėgstamą aliejų. Gal tai susiję su ta tradica, kurios mokėsi, gal su asmeniniu įpročių ar simpatija, tačiau tai svarbu tik to masažo paslaugoms gavėjams. Baltojo sezamo aliejus dėl to netampa prastesniu.
Taip pat tenka išgirsti klausimų dėl skirtingos spalvos bolivinės balandos (kinvos). Su ja paprasčiau,
nes skirtingos spalvos kinva skiriasi skoniu ir tekstūra. Žinoma, maistinės savybės taip pat šiek
tiek skiriasi. Tačiau verta prisiminti, kad nurodomos augalų maistinės savybės visada yra vidurkis. Netgi tos pačios rūšies ir spalvos augalo skirtingo mėginio maistinės savybės skirsis. Jos labai priklauso nuo dirvos, oro sąlygų ir kitų aplinkybių.

Skirtingų spalvų chia (ispaninio šalavijo) sėklų istorija įdomesnė. Šen bei ten ir visai nemažai pasigirsta nuomonių, kad esą baltoji chia yra daug geresnė, nei tiesiog chia arba juodoji chia (jos spalvą sunku apibūdinti, greičiausiai pilka arba marga).



Juodoji chia yra labai senas tradicinis actekų augalas, kuris buvo praktiškai išnaikintas Ameriką
užgrobus ispanams. Manoma, kad tai padaryta sąmoningai, nes chia buvo vienas pagrindinių actekų maistinių augalų, leidusių jiems būti stipriais ir ištvermingais.
XX a. antroje pusėje šis augalas vėl pradėtas auginti. Mokslininkus pribloškė maistinė sudėtis - ji tiesiog ideali pagal šiuolaikinį sveiko maisto supratimą: daug baltymų ir skaidulų, daug omega 3 riebiųjų rūgščių. Mažai cukraus ir sočiųjų riebalų. (žr. straipsnį: http://grynas.delfi.lt/gyvenimas/chia-seklos-lietuvoje-nezinomos-pasaulyje-vartojamos-jau-4000-metu.d?id=60718317).
Taigi po 500 metų pertraukos chia - ispaninį šalaviją - vėl pradėjo auginti, valgyti ir tyrinėti. Šiandien chia jau plačiai paplitusi po pasaulį kaip supermaistas arba papildas.

Viena kompanija sugalvojo atrinkti kartais pasitaikančias baltas sėklas. Per keliolika metų selekcijos būdu buvo išvesta baltoji chia. Jie taip pat investavo į tyrimus ir užsiregistravo maistingumo bei sveikatingumo teiginius. Todėl baltoji chia dažniausiai parduodama kaip maisto papildas. Neretai ir sumalta - dėl geresnio įsisavinimo, paženklinta kaip papildas, su nurodymais neviršyti nurodytos dozės, neduoti vaikams, nei nėštukėms. Žinoma, marketingo prasme balta spalva itin patraukli, o maistingumo teiginiai padeda lengviau reklamuoti. Tačiau reikia turėti omenyje du dalykus:
- ji išvesta selekcijos būdu, taigi nėra originali senojo chia
- jos maistinės savybės labai mažai tesiskiria nuo juodosios.

Pavyzdžiu paėmiau maistines vertes maltos baltosios chia maisto papildo ir Sveikų produktų
parduodamos (importuotos iš Supernutrients, Didžioji Britanija) tiesiog chia.


100 g produkto                       balta malta           juoda      
kalorijų                                   545                      434         
baltymų                                  22,7                      17,6       
riebalų                                    45,5                     31,2         
 iš jų sočiųjų                           0                          6,1           
 mononesočiųjų                      0                          2,9           
 polinesočiųjų                         27,3                     22,3          
  Omega 3                               20                        18             
  Omega 6                               6                           4,2           
angliavandenių                       40,9                     40           
  iš jų skaidulų                        36,4                     38,7 g       
          cukrų                             4,5                       1,2           
natrio                                      n.d.                       0,02         


Kaip matote skirtumai tikrai nereikšmingi. Ir dar neaišku, kieno naudai. Nes skaidulų juodojoje
daugiau, o kalorijų mažiau. Omega 3 - jos bet kuriuo atveju yra LABAI DAUG. Daugiau nei
lašišoje, linų sėmenyse. Anokia čia problema keli gramai - reikšmės vis viena yra vidutinės, o
šaukštas chia sėklų niekuomet nėra visiškai lygus kitam šaukštui tų pačių sėklų.
Vienintelis realus skirtumas yra tas, kad baltoji chia parduodama kaip papildas, taigi moksliškiau
atrodo (ir vertės nurodomos šaukštui, ne šimtui gramų, taigi galima susimaišyti skaičiuojant).
Ir tai ne mano vienos lyginimų rezultatai.

 
Internete radau medikų ir kitų mokslininkų straipsnių angliškai, kur teigiama, kad maistine prasme jos praktiškai nesiskiria. Tai yra Salvia Hispanica, tos pačios botaninės rūšies mėtų šeimos augalas, kilęs iš Centrinės Amerikos. Kai kurie ekspertai mano, kad juodoji chia yra stipresnis antioksidantas (kas būtų logiška, nes tai selekcijos nepaliesta rūšis), o baltoji turi daugiau baltymų ir yra švelnesnio skonio. Tačiau visi jie vieningai teigia - chia yra nuostabus maistas. Nesvarbu juoda, ruda ar balta.

Dėl malimo. Kaip žinome, Omega 3 nemėgsta temperatūros. Kadangi vežti reikia iš toli, nelabai
protinga malti. Geriau susitraiškyti patiems. Galų gale čia skonio reikalas. Be to, jei vartojama
daugiau dėl skaidulų ir sotumo jausmo, o ne Omegų, tai nemaltos dar geriau žarnyną šluoja. Bet kuriuo atveju Omega 3 yra tiek, kad ir nemalus gauni gerą dozę.

Sekantis klausimas yra praktinis - kaip ją valgyti? Atsakymas būtų, kad visaip. Tačiau puikiai žinau, kad toks atsakymas nieko nepasako. Matuoti ir skaičiuoti mėgstantiems žmonėms gal visai ir gerai naudoti po šaukšą į dieną su sultimis ar vandeniu. Labiau improvizuojantiems tiesiog barstyti ant maisto: salotų, troškinių, sausų pusryčių, košių ir kitų patiekalų, kur norisi pridėti ilgalaikio sotumo ir traškumo. Galima dėti į kepamą duoną - iki 5% miltų (nors Omega 3 vertės tokiu atveju nelabai lieka). Chia sėklos puikiai tinka į įvairius žaliavalgiškus kokteilius bei patiekalus. Ją galima daiginti.


Subtilaus skonio chia sėklas galima dėti į bet kokį receptą nepakeičiant skonio. Chia drebučiais galima keisti riebalus įvairiuose patiekaluose, pvz., pabandykite pakeisti pusę sviesto (aliejaus/margarino) chia drebučiais. Skonis liks tas pats arba dar geresnis.












Chia drebučiai. Puodeliui vandens – 1-2 šaukštai sėklų. Išmaišyti, po kelių minučių dar pamaišyti, kad nepriliptų prie dugno. Po 10-15 min. drebučiai paruošti. Variacijos – galima naudoti bet kokį kitą skystį vietoj vandens, pvz. apelsinų sultis. Gausim vaisinę, pienišką ar kitokią želė. Galima pagardinti pyragus, ledus, kt. desertus. Sudrėkintos sėklos "gamina" aplink save drebučius, tačiau jie nesukelia nemalonaus pojūčio ar skonio. Šiek tiek primena kisielių.


4 komentarai:

  1. Tinklaraščio administratorius pašalino šį komentarą.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Atrodo tai tikrai kaip magiškos sėklos. Bet kokia chia kaina? Ar labai jos brangios?

    AtsakytiPanaikinti
  3. Iš esmės jos vertinamos dėl omega3 ir apetito slopinimo. Kai kam patinka (kai kam nepatinka) tekstūra, o skonis labai neutralus.

    AtsakytiPanaikinti
  4. Man patinka šios sėklos vien dėl to savo neutralaus skonio. O nauda, tai begalinė tikrai, labai naudingos sėklos. Verta pradėti vartoti.

    AtsakytiPanaikinti